2010. november 22., hétfő

Katy Perry: Teenage Dream

Előadó: Katy Perry
Album: Teenage Dream
Megjelenés: 2010.08.24.
Műfaj: Pop

1. Teenage Dream
2. Last Friday Night (T.G.I.F.)
3. California Gurls (feat. Snoop Dogg)
4. Firework
5. Peacock
6. Who Am I Living For?
7. The One That Got Away
8. E.T.
9. Circle The Drain
10. Pearl
11. Hummingbird Heartbeat
12. Not Like The Movies
Mára gondolom mindenki sikeresen fejébe véste, hogy Katy Perry Kalifornia államban látta meg a nap sugarait először. Katolikus lelkészek gyermeke, akiknek olyan jól sikerült a nevelés, hogy lányuk, 15 évesen egy gospel albumot énekelt fel, bemutatkozásul ('Katy Hudson' ). Hét évvel később folytatódik csak a történet, amikor is minden rádió Katy sztoriját játssza szüntelen, arról hogy ajkai egy másik lány ajkaihoz tévedtek ('I Kissed A Girl' 2008). A hozzátartozó nagylemez, a 'One Of The Boys' azonban már annyira nem fogyott mint a kislemez, de még így sem mondható kudarcosnak a listákon való szereplése. A harmadik albumra két évet kellett várni, 2010 nyár végére a 'Teenage Dream' is megjelent, és sokkal jobb eredményekkel nyitotta az albumeladási listákon is.

Tudván a katolikus részét a sztorinak, már nem is olyan meglepő, hogy Katy odamondott egy kis enyje-benyjét Gagának, amikor az az "Alejandro" c. klipjében rózsafűzért nyalogatott. Ezek szerint Katy Perry nem vette észre, hogy ezeket a dolgokat pont azért szokás csinálni, hogy az embereket megbotránkoztassa, ezáltal beszédtéma legyen, abból meg egy jó kis reklámhatás idézi magát elő. Ezzel pont az a nő nincsen tisztába, aki azzal dicsekedett néhány éve, hogy csajokkal csókolózik? Pedig biztos neki is feltűnt, hogy az több pénzt hozott a konyhára, mint a templomi zsoltárok skálázása...

De ezt csak egy kis kitérőnek szántam, de ha már itt tartunk elárulom, hogy én pont azért nem kedveltem meg egyből Katy Perry-t, mert egyértelmű volt a figyelem hajhászás az első slágere szövegével - ennek ellenére természetesen az 'I Kissed a Girl'-t én is imádtam. :)

Katy Perry-ben azonban becsülendő, hogy érdekes, nem mindennapi személyisége a közönséghez is eljut, és talán el is hihetjük neki, hogy valójában is ilyen bohókás természetű. Odáig megyek, hogy talán ő azon kevesek egyike ebben a szakmában, akiről kétség nélkül elhiszem, hogy testén is maradt minden az eredetiben.

Talán már mindenki tudja, hogy Katy Perry hazánkban forgatta az album második klipjét a Fireworks c. dalhoz, amelyben magyar rajongók is szerepet kaptak. Egy kisebb koncertet is rittyentett, és tavasszal újból visszatér, hogy egy kicsit hosszabb bulival szórakoztassa el magyar rajongóit.

Miután minden témát a lehető legrövidebben érintettem az énekesnővel kapcsolatban, ideje volna megosztom a gondolataimat az új albumával kapcsolatban is. Első hallgatás után is, de a mai napig azt mondom, ez az album az, ami az idei nyárból kimaradt. Könnyed pop dalokra lehet számítani, amelyek a tini évek saváról, meg borsáról mesélnek, a nyári bulik hangulatába ágyazva. Tehát a címválasztás nem is lehetne találóbb, de az időzítés lehetett volna jobb. Mintha a 'Teenage Dream' a nyarat gyászolná, de persze mit számít ez a kaliforniai lányoknak...

01. Teenage Dream
Ez a dal tökéletesen egybefoglalja a cím mögött megbújó témát. A dalszöveg ügyesen megragadta a gondolatot, és az életérzést, ahogy a videó klip is rátapintott a lényegre. A zenei oldalt tekintve, én csak azt sajnálom, hogy az elektronikus gitárral nem voltak bátrabbak. Nem lett volna baj, ha ez a dal erőteljesebb rock alappal lett volna megbátorítva. Ha csak arra gondolunk, hogy az elmúlt néhány évben a tinédzser éveiket élők zenei ízlését és öltözködését is a pop-rock és társ műfajai befolyásolták leginkább. És erre való utalásként is értelmezhető az, hogy bele került a refrénbe a zengő hangszer. Amit mintha próbálnák elfojtani, annak érdekében, hogy a dal szigorúan megmaradjon a pop határain belül. A dal lelke azonban a témában rejtőzik. Az énekesnő közönségének talán minden tagja, magában is fel tud idézni hasonló élményeket, érzéseket, így ez a dal egy okos ötlet volt.
Kár, hogy nem ő volt az első kislemez zene, de a listákon így is megtette a dolgát.

02. Last Friday Night (T.G.I.F)
Az előző dal folytatásával gördül tovább az album. Dallamosabb terítésben, szaporább ütemekkel. De a hangulat, és a téma is felidézi az előző számot. Itt is tetszik a dalszöveg, képeket kapunk, amik tökéletesen elmagyarázzák a helyzetet (ami egy péntek esti buli után kialakulhat), a saját tapasztalatinkra hagyva a érzések felelevenítését.:) A szavak összehangolására kifejezett figyelmet fordítottak. A második versszakban viszont, az olyan sorok, mint a "Nem tudom, mit mondjak a főnökömnek" megbontják a 'tinédzser álom' tematikát, ezért nem szabad elfelejteni a "mintha" szócskát.
A zenével kapcsolatban, pedig csak annyit mondok, engem ez a dal fogott meg leggyorsabban az albumról.

03. California Girls (ft. Snoop Dogg)
A California Girls az új hullámú divat-dalokat képviseli. Az új korszakot már a dance zene jegyeibe áztatott slágerek uralják. Nem szeretném az ördögöt a falra festeni, és azt is kijelenteni, hogy a 2010-es évek, zeneileg már csak erről fognak szólni, de azt is be kell látnom, hogy e miatt a legtöbben nem zuhannának mély depresszióba, úgy mint én. Ahogy először meghallgattam ezt a dalt, a zenei elemiről egyből az jutott eszembe, hogy ez már volt egyszer valahol, és azt sokáig kellett hallgatni... de aztán az is meglehet, hogy nem egy hasonló ilyen dal volt már korábban, hanem több száz, mégis úgy tűnt, ez csak az én figyelmemet terelte el. Katy Perry-re azonban annyira még sem tudok haragudni ezért, mivel ő hivatalosan is pop előadó, ami gyakorlatilag azt takarja, hogy ahhoz nyúl hozzá, amihez csak szeretne, és ha ez a divat, hát neki szent kötelessége, hogy azt csinálja, amiről most úgy tartják, az embereknek szükségük van rá. A dance zene rohamos terjedéséről szóló prédikációmat itt egyenlőre lezárnám azzal a végszóval, hogy engem inkább az r&b és rap dalokban zavar, de nagyon. Mert különálló műfajok, és mindkettőt kéne annyira tisztelni, hogy nem csinálnak belőle szemetet, mert így elveszik az éterben mind az igényes hip-hop zene, mind pedig az igényes, és valódi dance zene is!

Egy másik szempontból is igen illik a divatos jelző erre a műre. Ugyanis, mindenki emlékszik Jay-Z és Alicia Keys "Empire State Of Mind" című nagy sikerű duettjére, ami nem szólt másról, hogy New York-inak lenni a világ legnagyszerűbb dolga. Valjuk be, a dal talán mindenkit megfogott, remek egy zene, amit aztán elkezdtek New York himnuszaként emlegetni. Így indult el, az a hullám, hogy most már minden amerikai államnak himnuszt kell csinálni. A második felvonást Katy Perry tette le az asztalra, mondván, hogy kell egy kalifornia verzió Jay és AK dalából. És állítólag így született meg a dal. /A következő Chicago himnusza lesz, de valószínűleg az marad csak Amerikának, az előadók remekek, de nemzetközileg nincs akkora sikerük, mint Jay-Znek, vagy Katy Perrynek (Lupe Fiasco, Common, Jennifer Hudson - We Can Do It Now). Most pár pillanatra elelmélkedtem azon, hogy mennyire durván leírja a mai zenét az ipari mértékű másolás, de mindannyiunknak szívességet teszek vele, ha ebbe most itt nem merülök bele. :) /

Rátérve a lényegre, a 'Californian Girls' az első kislemez dal volt az albumról, sikeres listaszereplésekkel. Kár, de sajnos arról nem tudok hitelesen nyilatkozni, hogy a dal mennyire mutaja be a kaliforniai létet, ugyanis nem jártam még arra felé. Abban viszont megegyezhetünk, hogy a média már mindannyiunk számára gyártott képeket, arculatot a nyugati partról. A dalszöveg egyszerű, nem rugaszkodott messzire az alap ötlettől, nem árul el sokkal többet arról, milyen arra felé éldegélni, mint amennyit már eddig is tudtunk, és bárki képes elképzelni magának. Érdekesebb lett viszont a videó klip. Én egy tipikus, strandos, bikinis klipet képzeltem el a dalhoz elől járóban, de végül valami egészen mást kaptunk. Katy Alíz lett a Cukor Csoda országban, és aki azt mondja, a végeredmény nem látványos, az hazudik. Bár el kell hogy áruljam, én egyből nem néztem végig, de csak a dal miatt, azt hiszem. Én még mindig úgy gondolom, hogy az év pop videója cím is megilleti. Azt mondanám, szerintem most sokatoknak az jutott eszébe, hogy "de mi van Gaga-val?", és így elterelném a témát oda, hogy ebben a klipben még Gaga is benne van! Talán mindenkinek feltűnt, de talán nem, hogy az 'Alejandro' klip kisebb kifigurázása is jelenetet kap a klipben, mert hogy ügye Katy haragszik azért a klipért.

Jó hosszúra nyúlt a dal elemzése, pedig még nem is beszéltem mindenről. De úgy gondolom, a dalt mindenki hallotta már, nem egyszer, így nem lényeg azt jobban vesézgetni. Annyit tehetek hozzá, mint személyes véleményem, hogy én nem szerettem ezt a dalt. Mert másolatnak érzem, és a refrén is túl egyszerű, de lényegében azért, mert nem tudott megfogni.

04. Firework
És akkor mennyit írhatnék arról a dalról, amelynek videó klipjében a szülővárosom látképei tűnnek fel, a nagy költségvetésű, profi formában? Furcsa érzés ilyet látni! Habár Selena Gomez megelőzte egy egész Budapesten játszódó történettel (Round, Round), de nem ő volt az első, Gwen Stefani (Early Winter) is vonaglott már a vonatjaink mellett, és gondolom lehetne gyűjtögetni még több nevet is. Az előzetesből én több olyan jelenetre számítottam, ami a város látképeit mutatja. Az azért vicc, hogy a VEVO-n nem lehetett egyből megnézni a videót, Magyarországról.
Ez szinte az egyetlen olyan dal az albumról, aminek szüksége is volt egy videó klipre, mert magába véve egy kicsit elbújik az album dalai mögött a sorban. Igen, most iszonyat tapintatosan azt fogalmaztam meg, hogy ez a dal a leggyengébb az albumról.

05. Peacock
Tudjátok mit jelent az, hogy Peacock? Pávatollat. És azt tudjátok, hogy csak a hímnemű páváknak van olyan hatalmas és színes tollazatuk? Nos, letisztáztuk, miért az ismételgeti Katy azt a mondatot, hogy "...let me see your peacock". "Ne legyél, csirke... mutasd a tollaidat..." Szerintem nagyon vicces ez a dal, és nagyon kreatív. Igazán színessé teszi a lemezt, arról nem is beszélve, hogy idegesítően fülbemászó. Igazi pop dal. Szerintem más is nehezen feledkezik meg róla, aki már egyszer meghallgatta. A hangulata is, hogyan mondjam, bohókás (még ha nem is szoktam ezt a szót használni).

06. Circle The Drain
Nagyon tetszik a gitár, és a dob az elején! Majd pedig ebbe beleolvad Katy hangja, a tökéletesen eltalált vokállal... Mintha világ életében rock bandában énekelt volna. A gond csak az, hogy az erős indítás lekókad, és a refrénre már csak a pop életérzés marad fent. Itt is adhattak volna nagyobb teret a refrénben is a rock zenének. De még így sem romlik el olyannyira a dal, hogy azt mondjam, hogy rossz lett! Na, meg kárpótlásul kaptunk egy apró dob szólót a dalba, ami felidézi a koncertek varázsát.

07. The One That Got Away
Ez a dal olyan dalszöveggel rendelkezik, amit könnyű megjegyezni. Még egy pipa a pop kategóriához. A tinédzser szerelem képei térnek vissza, elég erőteljesen. A dalszövegben a lemondás keserű íze összeolvad a szép emlékek édességével - ez tetszik igazán. Nekem egy az egyben átjött.

08. E.T.
A határozott dob alap szinte az egész albumon végig követhető. Úgy gondolom, szeretjük is mi azt. Talán ezért nem fanyargok annyira, mint általában a pop albumoknál. Mindegyik dal élvezhetőbb, amit megtámogatnak hátulról egy kis energiával. Sok pop albumot pont a dob hiányával tesznek vérszegénnyé.

09. Who Am I Living For?
Rihanna "Question Existing" című dala jutott eszembe (Good Girl Gone Bad, 2007). Abban is ugyanez a kérdés hangzott el a refrénben...
Így kell a zene segítségével beszélni! Ugyanis itt csak is a zene hiteti el velünk, hogy komoly témában vagyunk. Erre a dalra azért ráfért volna, hogyha Katy Perry bebizonyítja benne, hogy sokoldalú a hangja. Mert egy-két mélyebb hang, úgy érzem, azért nem ártott volna, akkor még komolyabb hatást kaphattunk volna. Én szeretem az ilyen hangulatú dalokat - a típus azért könnyedén ráírható erre is - még mindig örülök, ha ehhez a dalhoz érkezek.

10. Pearl
Azért belecsempészték a dalba a dance zene egy-néhány jegyét, de ez a refrén... hát, nem is tudom, hogy keveredett ide. Ez nagyon nem passzol ide! Túl elnyújtott ehhez a dalhoz. Még gondolkozhattak volna rajta egy kicsit. A dance zene sem ad el azért minden szart, hú de klassznak. (Megelőlegezett bocsánatkéréssel, ezt el kellett hintenem. Még ha nem is teljesen erre a dalra vonatkozott...)

11. Hummingbird HeartBeat
Ez a dalszöveg-szülemény is lehet annyira aranyos, mint a 'Peacock' volt, de engem idegesít ez a szó összetétel, mert én mindig a "Hamburger HeartBeat'- et hallom inkább ki belőle...:) A 'Pearl'-lel, meg a 'Hummingbird HeartBeat'-tel már halványul az album. Én sokkal gyengébbnek érzem ezeket, mint úgy a többi dal.

12. Not Like The Movies
Ez a dal a klasszikus lassú szám, a pop lemezekről. Ezeket pedig én mindig is kedveltem, de csak hogyha nem osztanak túl sok helyet nekik az albumon, és a bevett, szokásos trükkökkel, igazán pop dalok is maradnak. Jól esik újra hallani igazi pop lassú dalt!
Katy Perry "Teenage Dream" című albuma a pop alapjaira lett felépítve. Szinte szűz pop album ez, csöndes utalásokkal a dance és a rock zene felé. Jó értelemben lett pop a lemez. Érdekes mód, mostanában egyre ritkább ez a jelenség, az élvezhető pop zene az én szememben kezd kihalni. Ezért fénysugár ez az album, nem hiszem hogy nagy csalódások érték azokat, akik megvásárolták a lemezt.

Több műsort is megnéztem mostanában Katy Perry-ről, de azt még mindig nem mondanám, hogy közelebb került volna a szívemhez ez az asszony. Nekem ezért nehézkes csak a téma. Mert én nem lettem rajongó, és szerintem már nem is valószínű, hogy valaha leszek. És most rámutathatok ezzel talán arra is, hogy nincs is olyan sok köze a rajongásnak ahhoz, hogy mennyire jó dalokat ad ki egy előadó. Katy Perry-nek vannak igazán jó dalai, de számomra csak egy előadó. De becsülöm az albumért, mert végre valaki szórakoztatni is akar!

Mit is mondhatnék még. Jól átgondoltam, és a hirtelen fellángolás után jó pár hónappal, azt mondanám, egy 7-est kap a tízes skálámon, ez az album. Ez azt jelenti, hogy jó, jó, szórakoztató ez az album, aki teheti ne hagyja ki, de azért akkora nagy világrengető, felejthetetlen dalokat nem hordoz magán - és kicsit félve jelentem ezt így ki, hisz tudjuk jól, egy klip mekkora reklámot tud csinálni egy dalnak, és még vár ránk néhány kislemez. Tudok kiemelni dalokat, többet is, de most azt jósolom, az eddigieknél nem lesz nagyobb durranás már a lemezről. De persze én is csak örülök, ha rám cáfolnak majd.

7/10 HOT!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése