2011. szeptember 25., vasárnap

Kelly Rowland: Here I Am

Előadó: Kelly Rowland
Album: Here I Am
Megjelenés: 2011.07.22.
Műfaj: R&B, dance-pop

01. I’m Dat Chick
02. Work It Man feat. Lil Playy
03. Motivation feat. Lil Wayne
04. Lay It On Me feat. Big Sean
05. Feelin’ Me Right Now
06. Turn It Up
07. All of the Night feat. Rico Love
08. Keep It Between Us
09. Commander
10. Down for Whatever

Kelly Rowland a Destiny's Child tagjaként vált ismerté a '90-es évek végén. Beyoncé mellett ő volt az egyetlen, aki az első lemeztől az utolsóig a sikeres lánycsapat részét alkotta. Ha ezeket nem is, azt viszont már biztosan sokan elfelejtették, hogy Kelly első önállóan megjelent slágere után mindeki joggal hihette, övé lesz a legsikeresebb szólókarrier a Destiny's Child után.

A Nelly albumára (Nellyville, 2002) készített 'Dilemma'-t követően viszont Kelly-nek nem sikerült hasonlóan élvonalba hoznia a 'Simply Deep' (2002) további kislemezeit. Aztán majdnem egy évvel később Beyoncé összeszedte maga mellé Jay-Z-t, és megjelent a "Crazy In Love" világsláger. Nehéz összehasonlítani, de az eladásokat tekintve a 'Dilemma' még mindig nagyobb sikereket aratott a maga idejében, csak hogy Beyoncé további kislemezei is a lista élére kerültek, így végül rá szegeződött a nagyobb figyelem. (Sokak szerint ez nem véletlenül történt így, hiszen a menedzser egy és ugyanaz a Mathew Knowles volt.) Kelly a mai napig nem tudott kilépni mindezek árnyékból.
 
Kelly a 2002-es 'Simply Deep' után csak öt évvel később jelentkezett újabb albummal. A 'MS.Kelly' az amerikai R&B/Hip-Hop albumeladási listán második lett, de az album nem lett világsiker. Ezek után jött 2009-ben David Guetta "When Love Takes Over" című slágere, ami felkarolta a dalhoz vokált kölcsönző énekesnőt, aki úgy tűnt, a váratlan helyről érkező siker miatt maga is átértékelte karrierjét. Kelly elkezdett az európai dance muzsika felé kacsingatni.

Hatalmas háttértörténete van az albumnak, ahol most időrendben járunk, az még mindig messze van a "Here I am" megszületésétől. Nem lehet kihagyni például azt sem, hogy Kelly felmondott addigi menedzserének, Beyoncé apukájának, Mathew Knowlesnek, valamint a Columbia kiadót is otthagyta, amit a Universal Motown  (Universal Music) váltott. Véleményem szerint, az új kiadó hibáztatható, az mindezek után kialakult bizonytalanságért. Kelly Rowland neki vágott a dance műfajnak, és elkészítette a "Commander"-t, David Guettaval, aztán még egy hasonlót, a "Forever and a Day"-t, meg két pop-R&B kislemezt, a "Grown Woman", and "Rose Colored Glasses"-t. Jöttek a klipek, a promóciós turné, az album megjelenését 2010-re tervezték. Aztán a felemás visszajelzések miatt, legalább háromszor tolták el a nagylemez hivatalos megjelenését, míg nem Kelly úgy döntött, teljesen új albumot ad ki, de már csak 2011-ben. Tehát hosszú volt a várakozás, és szemmel látható a bizonytalanság. A sokat halogatott és ígérgetett lemez, végül (idén) júliusban érkezett meg, a korábban megjelentett dalok nélkül. Csak a "Commander" kapott helyet a sorban, mivel az Amerikában is sikeres volt. Állítólag novemberben jön a "Here I Am" európai változata, amin megjelennek majd a még meg nem nevezett dance dalok is, mert hogy a dance műfajt erről a verzióról igen csak lehagyták. Az első kislemez "Motivation" címmel, Lil'Wayne rap-betétjével, meglepően sikeres lett az USA-ban. A "Motivation" R&B/hip-hop kislemezlista élére dobta Kellyt. Ez az album rövidített, még is hosszú bevezető története. Áttekintve ezt a nagy históriát, azon gondolkozom, vajon megért-e az album ezt a sok várakozást, és változtatást...
 
Tehát a szalagcímek arról szóltak, hogy Kelly végre újbol #1 slágert dobott piacra, hosszú idő óta először, és ennek mindenki csak örült. A "Motivation" producere azt nyilatkozta, örül, hogy végre Kellyt nyerni láthatja, 50 cent pedig egyenesen napjaink legalulértékeltebb énekesnőjének nevezte Kellyt. A "Here I Am" harmadik helyig jutott Amerikában, míg a műfaj szerinti listán az első helyet is megszerezte. A kritikusok még sem fogadták olyan jól harmadik lemezét.

És innentől, azt hiszem, néhány érdekességet leszámítva, mellőzném a háttér sztori fonalának felgöngyölítését. Nézzük, mi van a lemezen!

Az első dal felpörget, és ez az a dal, ami leginkább képes enyhíteni a slágerek iránti éhínséget is. Energikussá aprított zene, az átkötés pedig megkaparintja a hallgató füleket. Még ha a vokál produkció és a dalszöveg nem is áll két lábon, a többi elem újrahallgattatja az "I'm That Chick" címre keresztelt dalt. Sajnos, ez a két negatívum a végéig kíséri az albumot, mi alatt a pozití elemek erőrteljesen halványulnak majd a továbbiak során.

Legszívesebben az énekhangról inkább egy sort se írnék, de sok szempontból nem lenne igazságos, ha nem tárgyalnám meg ezt a fontos pontot ebben az albumkritikában. Azért nehéz róla írnom, mert én is nagyban drukkolok Kellynek, miközben az albumot meghallgatva, csak még inkább erősödött bennem az a sokszor inkább kimondatlan érzés, hogy Kelly énekhangja nagyon alacsony minőségi szintet képes csak megütni. És folyton csak az jut eszembe, amikor Kelly az új album előtt úgy nyilatkozott, végre megtalálta a hangja erős oldalát, és sokat fejlődött. Alig vártam az új albumot, hogy hallhassam, de az az igazság, hogy sokszor már-már inkább tönkre tesz egy-egy dalt az ének. Hiába próbálja meg jól használni, nem teszi sokkal hallgathatóbbá. Bár lehet, hogy inkább a dalok teszik tönkre, Kelly hangját? Ugyanis, vékony és gyönge hangját ezen az albumon jól bele merítették az új vonalú r&b zenébe, ami az egyszerű alapok istenítője. Na már most, egy alig zene alapon, egy ilyen vékony és gyöngécske hang igen csak megsüllyed. Ezt az elméletet csak az hazudtolja, hogy az előző albumon sem volt dúsabb a zene, még is jobban cseng az ének hang. Szóval Kelly vagy visszafejlődött, vagy pedig az új munkatársak dolgoztak kevesebbet az ügyön... De az is lehet, hogy azért van így, mert jóval kevesebb a háttérvokál a "Here I Am"-en, mint a "Ms. Kelly" dalain volt. Nem tudom, más hogy gondolja, hogyan érzi, nem a piszkálódás miatt, de ha el akarom mondani az őszinte véleményemet, a "Here I Am" dalaiban hallható vokál egyszerűen pocsék, jóval az elvárt minőség alá esik.
 
Ha átfutja az ember a dalcímeket, könnyen képet kaphat a szövegek mélységéről is. A legátlagosabb, legtöbbször elhasznált szavak, felszólító mondatban, erősen utalva a szexre. És a dalok szövegeibe beletekintve sem ad ezeknél többet az album. Magyarul, az ég világon semmi mondanivalója nem volt. Igazából, ez még nem is olyan nagy probléma. Legyen, de ha valamiben gyengébb az ember, a jobbik oldalát kéne erősítenie, és lassan nem marad már más erősíthető pont. Nagyrészt nem Kelly írja a dalait, sőt sok helyen igen neves dalszöveg szerzőkkel dolgozott együtt, ezért végképp megdöbbentő, hogy semmi új nem született. Azt mondanám, a "Commander" még a legkreatívabb, és az a vicc, hogy az az egyetlen olyan dal az albumon, amelynél elsőként szerepel szövegíróként Kelly Rowland neve! A nagy neves, közreműködő kollégákról, majd később. Igazából, annyira nem bánt, hogy olyanok a dalszövegek, amilyenek, kivéve az "I'm That Chick" (Esther Dean), mert már annyi olyan dal van, ami ugyanerről szól, hogy már ez a közhelyek közhelye. A másik ami nagyon zavar, hogy Kelly tagadta, hogy "szexet árulna", miközben ez egyértelmű. Persze ez kit bánt manapság már, csak bölcsebb lenne ezt inkább már nem is tagadni. 

A "Work It Man" tökéletes követője az "I'm That Chick" című dalnak. Lassabb, de ugyanúgy erős. A már szinte névtelen közreműködő, fogalmam sincs, honnan került elő. Rossznak nem rossz, csak nem értem, Kelly ennyi támogatóval, és ennyi évvel a háta mögött, miért sajnálta a pénzt valami nevesebb rapperre.

A "Motivation" viszont megadta Amerikának, ami neki kell. Vagyis Lil'Wayne-t egy igazi modern r&b alappal, ehhez pedig hozzácsaptak még egy túlfűtött videó klipet, és kész is van az amerikai siker. Szerettem volna én is szeretni ezt a dalt, de nagyon zavar az énekhang benne. A magas hangok... De Amerikát ez még mindig nem zavarja. A videó klip egyértelműen a szexet árulja,  Kelly esetében viszont tényleg nem a legtermészetesebben hat ez az impulzus, az ember azt gondolja, inkább a kényszer vezérelte, mintsem az, hogy jól érzi magát a bőrében (ahogy Kelly nyilatkozott).
Érdekességként egy történet a dalról. Miközben a "Motivation" szárnyalt a listákon, a híres producer Jeff Bhasker (Alicia Keys "Try Sleeping with a Broken Heart"; Natalia Kills "Zombie"; Beyoncé "I Care") a következőket írta Twitterén:  
"Hogy lehet hogy ez a dal, a valaha látott leggyengébb zenével és dallammal, első az urban toplistán!? Ó, igen. Wayne."
Nagy port kavart kijelentés, aztán a következő bejegyzések így szóltak a producertől:  
"Ugyan már, a twitter a negatív bejegyzésekből él."
"Épp most hallgattam meg a Motivation-t mégegyszer, hogy rájöjjek, tényleg túl szigorú voltam-e a kritikámmal. Nem voltam. A dalszöveg is borzalmas, egyébként."
Kelly így nyilatkozott az esetről a  BET-nek:  
"Tudod mit, a lemez magáért beszél. A vélemény olyan, mint a ...lyuk, mindenkinek van egy. Csodálatos zenéket csinált a nővéremmel, és más előadókkal. Nincs okom rá, hogy bármi rosszat mondjak. Mert nem osztom meg a gondolatot, ami valójában a fejemben van. Inkább kedvességgel végzek velük."

A "Lay On Me" tipikus amerikai R&B sláger. Ahogy általában, ez is idegesítő, ismételgetős refrénnel kínoz. Nagyon simul az ottani trendhez. De az is siralmas, hogy ezeket a zenéket kell napjaink R&B zenéjének neveznünk. Mert minden tekintetben ez az irány nem másról árulkodik, mint igénytelenségről, az összecsapott munkáról, és a tehetségtelenségről. Mennyire lehet megerőltető összedobni egy ilyen alapot egy ilyen dalszöveggel és vokálal?

A következő négy dal nem nyújt többet az előzőeknél. Komolyan elgondolkoztató a dolog, tényleg ezekhez a dalokhoz kellett olyan sok idő? Ezek már azelőtt is éltek és virultak szépen gyengécskén az urban nagy dzsungelében. Tehát hamar elkezdhetünk fáradni. A "Keep It Between Us" Drake stílusában altat el bennünket az R&B vonal lezárása végett.

Aztán szinte megmenekülünk a dance által. Nem gondoltam volna, hogy ezt fogom mondani Kelly-vel kapcsolatban, de ebben az esetben inkább a dance, mint az R&B! Ha az R&B ilyen rossz minőségű, a dance pedig ilyen jó minőségű, hát had győzzön a jobbik. Amikor valaki egy teljesen ellentétes műfajból, a dance zene felé fordul, hiteltelenné válik számomra az előadó. Ez olyan, mintha egyenesen azt mondaná: 'Nekem tök mindegy, mit csinálok, csak legyek vele híres. Most ez a menő, ezért fogják megvenni a lemezemet'. De meghallgatva az amerikai verziót, azt mondom, David Guetta ezerszer jobb munkát végzett a "Commander"-en, mint az összes "Nagynevű" amerikai zenész, producer, dalíró együttvéve ezen az albumon. Persze az igazsághoz az is hozzá tartozik, hogy ez ugyanúgy Kelly hibája is, és hogy a "Commander"-ben van leginkább manipulálva Kelly hangja. Lehet az európai verzióval jobban járunk, ha már itt tartunk, azt se igazán értem, hogy miért kell olyan előadóknak kétverziós lemez, hogy több földrészen is híresek lehessenek, ha még a saját hazájukban voltak még képesek egy lemezzel bizonyítani? És most gondolok Nicole Scherzinger-re is. Ha egy pop dal igazán jó azt nagy eséllyel szeretni fogják a nemzeti ízléssel kapcsolatos sztereotípiák figyelembevétele nélkül is. A dance műfajú "Commander"-t Amerikában is szerették. Az erősen R&B hatású Dilemmát pedig Európában is imádták.

A "Down For Whatever" szintén a táncoltató műfajból való, és szintén jobb teljesítményt tükröz, mint az albumot elnyomó R&B dalok.

Azok közé tartozom, akik már 3 éve várták az albumot. De csalódnom kellett. Úgy érzem Kelly még mindig bizonytalan és befolyásolható. Sikerek ide vagy oda, én nem tartom nagyra ezt az albumot. Félelmetesen kevés mindez, főleg, hogy 3 év kellett hozzá. Jobb lett volna kiadni az első kislemezekkel, mostanra pedig már a következőn gondolkodni. A "Here I Am" egész egyszerűen fogalmazva, nagyon egyszerű lett. Fénypontja a "Commander" és az "I'm That Chick", de nem szórakoztatja el az embert mindaz, ami ezeken kívül történik a lemezen. Inkább hallgatom továbbra is az alulértékelt "Ms.Kelly"-t, mint a túlértékelt "Here I Am"-et.  
 
5/10 so-so


Képek:
kellyrowlandweb.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése