2012. október 31., szerda

Leona Lewis: Glassheart ALBUMKRITIKA

Előadó: Leona Lewis
Album: Glassheart
Megjelenés: 2012.10.12.
Műfaj: pop

01. Trouble
02. Unlove Me
03. Lovebird
04. Come Alive
05. Fireflies
06. I to You
07. Shake You Up
08. Stop the Clocks
09. Favourite Scar
10. When It Hurts
11. Glassheart
12. Fingerprint
13. Trouble (feat. Childish Gambino)

Deluxe Kiadás
1. Trouble (Acoustic) 2. Come Alive (Acoustic) 3. Glassheart (Acoustic) 4. Colorblind 5. Sugar 6. Collide (Leona Lewis/Avicii) [Afrojack Remix] 7. Glassheart (Live Acoustic) 8. Colorblind (Acoustic) [Amazon Bonus Track] 

Tavaly ősszel szokatlan, ugyanakkor a mai pop zenében igen gyakorinak mondható stílussal rukkolt elő az énekesnő, beharangozva ezzel a "Glassheart" című nagylemezét. A "Collide" kisebb-nagyobb sikerei és a svéd DJ pere után elkezdődött az album tologatása. "Nem november, év eleje. Nem év eleje, március. Nem március, nyár. Még sem nyár, inkább ősz". Így érkeztünk el egy évvel később a harmadik nagylemez megjelenéséhez.

 
Igen, van új a nap alatt. Szolidan és kimérten bukkan fel ugyan, de van pár olyan dal, amiben az énekesnőnk most először próbálja ki magát. Szám szerint 4. Ilyen a csipetnyi dubstep hatással megbolondított "Come Alive" című szerzemény. Hasonlóan emelkedik ki a "Glassheart" is, csak egy teáskanálnyival több a bátorság, köszönhetően az amerikai dj/producer DJ Frank E-nek. Aztán ott van a "Shake You Up", ahol a híres R&B producer (Darkchild) pattogós "Forgive Me" (Leona Lewis, 2008) típusú pop dalt varázsolt, amit meg kell hagyni, nagyon kérlelt ez az album. A negyedik különc pedig a deluxe változat meglepően sietős ütemű "Sugar" c. dala, az "Empire State of Mind" (Jay-Z & Alicia Keys, 2009) producerétől, Al Shux-tól. 


A producerek és dalszerzők csak úgy váltják egymást, kimondottan sokan dolgoztak ezen az albumon. Talán legtöbbször a főként brit pop dalokért felelős Fraser T Smith bukkan még fel (ő az album executive producere is), de természetesen több dalon dolgozott Ryan Tedder. Egyébként ő javasolta a "Glassheart" címet az albumnak

Kiemeltem 4 dalt (Come Alive, Shake You Up, Glassheart, Sugar), ezenkívül van ügyebár 5 remix/akusztikus, ilyen-olyan extra változat típusú bonus track, így pedig marad 10 dal (Trouble, Unlove Me, Lovebird, Fireflies, I to You, Stop the Clocks, Favourite Scar, When It Hurts, Fingerprint, Colorblind). Ez a tíz dal mind kedves kis visszafogott pop balladák, Leona Lewis nagyszerű hangjával. Sztenderd dob betétek jellemzik őket, a zenei alapok nem túl fantáziadúsak, igen visszafogottak. Ebből a tekintetből az 'Echo' (Leona Lewis, 2009) sokkal elevenebb és változatosabb volt (pedig már az sem tűnt elég mozgalmasnak). Számomra a "When It Hurts" emelkedik ki  drámaiságával, a következő kislemez dal a "Fireflies" a kórusával, az "I to You"-ban a refrén jó...


Tehát azért mindegyikben találni valamit, de az album nagy része mégis összefolyik. Ezt pedig azzal a néhány bevállalósabb dallal nem sikerült kiküszöbölni. Leona Lewis rengeteg olyan dolgot ígért, amit nem váltott be ezzel az albummal. Aztán itt jön a "kinek-mi" rész, de ha teljes egészében tekintjük a képet, azt hiszem elmondhatjuk, ezzel az albummal nem lépett előrébb a karrierjében. Ha nem bukdácsolna szinte most mindenki az albumeladásokkal, akkor azt mondanám ezt a számok is bizonyítják.

Érdekes története az albumnak, hogy Leona Lewis vette fel először a "We Found Love" című dalt pont ehhez a lemezéhez. A producer Calvin Harris azonban később azt felajánlotta Rihannának, közös turnéjuk során. A "We Found Love" 25 országban került első helyre, több mint 6 milliót adtak el belőle. Leona Lewis pedig nem leplezte sértődöttségét. Mindenkiben felvetődik a elméleti kérdés, hogy viszont a dal lett-e volna olyan sikeres az angol X Factor győztessel is, mint a tömeg-kedvenc Rihannával? Még maga Leona Lewis sem áltatja magát, ugyanis azt is elmondta, hogy annak ellenére, hogy dühítő számára látni, hogy a dal ekkora sláger lett világszerte, úgy gondolja, ha ő jelentette volna meg, talán nem lett volna ekkora nagy sikere a kislemeznek. Ezzel egyetértek én is, bár lássuk be, baromira jót tett volna ennek az albumnak egy "We Found Love"! Rihanna pedig büszke lehet magára, hogy ennyire jó benyomást sikerült tennie Calvin Harrisre, ugyanis a dal nemcsak, hogy a legsikeresebb kislemezévé vált, de bekerült a világon legtöbbet eladott kiselemezek közé is. Talán ha a "Glassheart" kislemez lesz, kap egy kis kárpótlást a sorstól Leona is, ugyanis a címadódal most tényleg a legerősebb! Amúgy sokszor eszembe jut, hogy Leona Lewis hangjával, a tehetségével és a megszokott dalaival a '90-es évekbe sokkal inkább belepasszolt volta.


Annak ellenére, hogy most rövidebb elemzést írtam, mégis ugyanúgy rengeteget töprengtem az albumon. Lehet, hogy tényleg idő kell neki, több is mint úgy általában... Lehet, hogy az 'Echo'-val nagyon fukarkodtam, mert most visszanézve már adnék neki egy hatos osztályzatot... A korábbi nagylemez egyenlőre mozgalmassága miatt jobban tetszett, de ne essek már ugyanabba a hibába...

6/10 hot

2 megjegyzés:

  1. Nagyon jó lett a kritika! De azt hittem h hosszabb lesz. Egyébként már nem a Fireflies lesz a következő kislemez hanem a Lovebird sajnos:( aminek én nem nagyon örülök. A dal maga nem rossz de ez egy ilyen tipikus pop ballada.. Ezt az albumot egyébként már csak a Glassheart vagy a Come Alive mentené meg.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm! Hát, tényleg a Fireflies még mindig jobb lenne... Teljesen egyetértek, hogy a pont Glassheart-ot vagy a Come Alive-ot nem kéne meghagyni albumdalnak! Nem is tudom mit gondolnak, miközben ott vannak a pont eladható, kislemeznek való dalok. Olyan, mintha feladták volna a küzdelmet a nagyobb közönségért és inkább már csak a rajongóknak szeretnének eleget tenni.

    VálaszTörlés